Ruxandra Cesereanu (n. 1963, Cluj) a absolvit Facultatea de Litere a Universității „Babeș-Bolyai”, iar în studenție a fost redactor al revistei „Echinox”. În 1991 a intrat în redacția revistei „Steaua”, unde este în prezent redactor-șef. Doctor în Litere, cu teza „Infernul concentraţionar reflectat în conştiinţa românească” (1997), a predat vreme de patru ani la catedra de Jurnalism a Facultății de Științe Politice, iar din 2006 este profesor universitar de Literatură Comparată. A debutat editorial la treizeci de ani simultan cu volumele de poezie Zona vie și Grădina deliciilor, urmate de Cădere deasupra orașului (1994) și Oceanul Schizoidian (1998). Femeia-cruciat (1999) este o antologie concentrată la maximum, ce reia cu parcimonie texte revăzute și rescrise din primele patru volume, fiind genul de carte ce marchează finalul unei etape, în care a cultivat cu metodă acea „dereglare” rimbaldiană a tuturor simțurilor, filtrată printr-o conștiință acută, deopotrivă livrescă și fastuoasă, a transformărilor (și a avatarurilor) unei scriituri „corporale” care unește o anumită solemnitate modernistă cu barocul postmodern al școlii onirice.

După Deliruri și delire. O antologie a poeziei onirice românești (2000), R.C. publică Veneția cu vene violete. Scrisorile unei curtezane (2002), Kore-Persefona (2004), poemul epic Submarinul iertat (2007, scris împreună cu Andrei Codrescu) și masiva coma (2008), ce pare să fie punctul nodal al unei noi transformări în scrisul poetei. coma reunește de fapt mai multe volume de poezie într-unul singur – pe lângă cel ce-i dă titlul, în carte se regăsesc pielea grea (o sută de poezii scurte și scrâșnite ce amintesc uneori de Alejandra Pizarnik, alteori de Angela Marinescu), recidiva și două poeme deopotrivă ample și intense, nights in black satin, respectiv kyrie eleison. Urmează volumul experimental Ținutul Celălalt (2011, tot un poem epic scris la patru mâini, de data aceasta împreună cu Marius Conkan), povestea unui băiețel și a unei fetițe ce suferă de sindromul Down și, închiși într-un orfelinat, construiesc lumi alternative, un ținut compensatoriu în care creierul, devenit inimă, dictează fugi nesfârșite și salvatoare.

În ultimii ani, Ruxandra Cesereanu a publicat California (pe Someș) (2014) și Scrisoare către un prieten şi înapoi către ţară. Un manifest (2018), poem civic scris în flux, deretoricizat și protestatar, în care a abandonat orice ostentație sau manieră în favoarea unei viziuni etice și sociale ce are în cele din urmă ca țel solidaritatea în fața sfruntării politice și a deturnărilor anti-democratice.

Pe lângă opera sa poetică, R.C. este autoarea a șapte volume de proză, printre care romanele Tricephalos (2002), Angelus (2010) și Un singur cer deasupra lor (2013) și a unor eseuri de referință, apărute în mai multe ediții, revăzute și adăugite, în ultimele două decenii, cele mai recente fiind Fugarii. Evadări din închisori și lagăre în secolul XX (2016) și Călătorie spre centrul infernului. Literatura și memorialistica închisorilor și lagărelor comuniste (2018).

Ruxandra Cesereanu este una dintre cele mai puternice conștiințe ale generației sale și o scriitoare de vârf a cărei carte în lucru, poemul Sophia România (cântec postuman) (o continuare a Manifestului din 2018, la același nivel de angajare și ardență a viziunii), din care a publicat câteva fragmente, o va confirma fără rest.


organismele

un organism care trăiește apoi moare
se naște în carne de femeie și-n carne de bărbat
eșecul vine pe urmă
șlefuit de bisturie și perii de curățat
periferii cu pielea tremurătoare
aproape nimeni în dragoste
aproape totul în dragoste cândva
nebunia scrisă într-o singură paranteză
chipuri zadarnice ascunse în batiste murdare
ucigașii de sine pe care fiecare îi conține
capete umflate de focuri bengale
ceea ce este dorință devine încetul cu încetul
pierdere frică multivid
ai putea să vorbești și să cânți despre așa ceva
dar nu mai știi nimic ai uitat tot
nu te mai poți schimba.

din volumul coma (2008)

Ruxandra Cesereanu | Credit foto: Arhivă autor


Acest material a fost realizat în exclusivitate pentru poeticstand.com. Articolul aparține website-ului Poetic Stand și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.
mm
Este redactor-șef al revistei „Poesis internațional” (din 2010) și al Casei de editură Max Blecher (2010) și vicepreședinte al PEN România (2019). A publicat șase volume de poezie (primul – „Păpușarul și alte insomnii” – în 2003, iar cel mai recent, antologia „Maeștrii unei arte muribunde. Poeme alese 2010-2017”, în 2017, reeditată un an mai târziu) și a tradus șase cărți de proză și patru de poezie (Kurt Vonnegut, JMG Le Clézio, Tahar Ben Jelloun, Philippe Claudel, Gheorghi Gospodinov, Gökçenur Ç. ș.a.). Ediții ale cărților sale au apărut în traducere în Austria (2012), Serbia (2015), Turcia (2015) și Bulgaria (2017). A editat și îngrijit mai multe antologii de poezie recentă și contemporană (generația războiului, Vasile Petre Fati, Andrei Bodiu, Constantin Abăluță, George Vasilievici).