Teona Farmatu (n. 30.07.1997, Piatra Neamț) studiază Limba și literatura română la Universitatea Babeş-Bolyai. Teonei nu-i place aglomerația, după cum evită să se uite în ochii oamenilor și să vorbească despre ea. Își dedică aproape tot timpul literaturii, detaliilor de orice fel și întâlnirilor tăcute cu cei pe care-i admiră. E interesată de melanjul artelor, de ceea ce izbucnește când le apropii. De coregrafii și de intersecții. Urmărește schimbările interioare și minimale ale fisurilor, fiindcă ele sunt cele care pornesc avalanșe.

Scrie articole și cronici literare în revistele Steaua și Vatra. E preocupată în mod particular de poezia contemporană românească și universală, însă și de „probleme” lingvistice din sfera limbii franceze.

A citit la Institutul Blecher și la Nepotu’ lui Thoreau, dar momentul fundamental vine din liceu, când doamna Zâna (profa de română) i-a spus să scrie, să scrie poezie…! „Și eu mă uitam la ea, iar lucrurile m-au luat de-a valma” mărturisește Teona. Apoi au urmat câteva prezențe în parcursul ei, care au determinat-o să-și ia poezia în serios și să fie atentă la ce i se întâmplă. Dar preferă ca aceste momente să rămână nepovestite, pentru că s-ar dilua. Așa că rămân poemele…


la scenă deschisă

sinceră față de tine și
față de mine
cum peștii de ocean se simt singuri
față de peștii de
mare
între apa deschisă și
apa întinsă
comprimând veghea
la mal
după cele trei ore obligatorii
de
scos-ud-și-fără-oxigen-în-creier

punctul zero al depărtării (flashmob)

faptul de a fi într-o parte și celălalt în punctul
zero al depărtării nu îmi confirmă nimic doar oameni
care sfidează distanța ei știu că distanța se lărgește încap
atâtea cărți câte ar încăpea într-un portbagaj
patruoripatru și ei spun că suntem interconectați cu toate
colțurile pământului în punctul zero al depărtării ești
o bulă translucidă te ferești de spații aspre de lucruri neșlefuite
intimitatea convertită aici în punctul zero al depărtării
când ei spun că sunt contopiți ne bucurăm preluăm contopirea o
stingem în ambarcațiuni de tip case aerul rece mimează câți
km mai avem o mulțime de griuri interioare ca în desenele cu
griuri colorate se combină și se pliază tot apar
apar

medium

când mierea ți se scurge
printre degete și totul se lipsește
de tine
iarba preia locul
se-ntâmplă
des
unirea

felul de a-ți desprinde mierea
împreună

de la o seară cu einaudi am început să mă
comport diafan să detaliez după eveniment

exact după eveniment

furnicăturile din tălpi și partea de jos a piedestalului unde atârnau
volanele femeilor și de câte ori i se balansa mâna violonistului și de
câte ori respira până-n stomac bărbatul cu un contrabas în brațe și

exact după eveniment m-am umplut de
aliaje. apoi multe snooze-uri dimineața și-ți vine-n cap melodiaaaa
mă egalez cu fiecare minut mă autentific într-o rețea
drept înainte

da, chiar am zis drept înainte
n-o să-mi strângă nimeni părul într-o bucată de staniol

și dacă o să-mi cadă e sintetic. de la un punct încolo mă simt bufantă
îmi strector câte-un picior când
intru undeva. de la limita minimală încalc impresiile și pătrund.

pătrund larg și prin gaura cheii și printr-un corp aflat într-o stare avansată de
putrefacție.

să nu mă ating de nimic.

înveselesc oameni dospiți. tot timpul crănțănitul obsesiv al pielii
pornește de la mijloc în jos. nu-ți place de tine dar te mănânci ar spune
unii.

îngurgităm și nu recunoaștem
să stai în mâini a devenit
o provocare

substituție

pentru că metroul vine să ne treacă
fața și părul și retinele prin vânt
și dacă nu
atunci tot va fi la ieșire
un copil care suflă
păpădii

susținere

sub acvariu
o apă în care mările s-au suprapus
pentru când nu
va mai fi
pământul

regardless

defilăm aici pe podium în
pijama

braț la braț
luminile

se-mprăștie dacă apeși forțat

Teona Farmatu | Credit foto: Arhivă personală T.F.

Secțiunea ATELIER publică texte noi, neincluse încă în volume, ale autorilor debutanți sau consacrați.


Acest material a fost realizat în exclusivitate pentru poeticstand.com. Articolul aparține website-ului Poetic Stand și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.