Toni Chira tace de vreo 17 ani și ar continua să tacă dacă cei din jurul său ar face liniște. Este elev al Liceului Teoretic „Alexandru Papiu-Ilarian” din Dej, orașul care clipește neîntrebat și locul de unde pornește Someșul înspre Tisa.

După ce și-a dorit toată copilăria să ajungă ofițer, s-a lăsat pradă scrisului. A publicat în reviste precum „Cronograf”, „Caiete Silvane”, „Mișcarea Literară”, „Literadura”, „Discobolul” sau „O Mie de Semne”.

Este un ciob călător dintr-un ochi în altul, până acum poposind și în privirile celor de la Institutul Blecher, acolo unde a citit în septembrie împreună cu Florin Iaru și Horia Șerban.

În 2019 a primit Premiul pentru Poezie în cadrul Colocviilor Tinerilor Scriitori.

De un an de zile s-a înhămat și el jocului de-a literatura și organizează împreună cu poetul Radu Zăgrean Cenaclul TRILL.


Simplitate


(cu gândul la C. Acosmei și I. Panța)

1
Am citit
cum un tată își lasă fiul să doarmă cu un ciocan
în loc de ursuleț de pluș. Dacă se mișcă în somn
și se lovește, îi pune mâinile la ochi.
Suflă. Sărută.
Pe urmă se laudă prietenilor. Sau îl plimbă.
Îl poartă pe jos, după el.
Și ninge.
Nu sunt pași pe care să nu-i fi dorit așa.
Mai ales când e foarte frig. Îl ții de mânuță,
iar el îți explică.

La prima trecere te ia-n brațe și te ridică.
Deși ai 16 ani.

2
Mi s-au încleștat ochii și am început să alerg.
Dar n-am ajuns.
Am stat o oră jumate în stație
După următorul autobuz.
Lângă mine era un băiat care
n-a scos o vorbă.
Purta un fâș larg,
Avea părul cleios, fața strâmbă.
Am strâns din dinți și am căzut
Ținându-mă de cap.

3
Ea-mi taie cartofii cruzi.
Știe că nu suport mirosul de amidon.
Gătește cu ușa deschisă.
Uneori mai aruncă
Un ochi la mine. Mă alintă.
Mă face să mă simt
Special.

4
Nu se poate abține. Coboară de pe scaun
și mă trezește.
Spune: Când eram mică-mică aveam rotula deplasată.
Fără șușoteli te-am tras lângă mine și am privit (ca pe un ecran) cum ies din cutiuța genunchiului
zeci de orătănii.
Atât trebuia să fie familia.

5
Îmi erau tălpile reci așa că le-am băgat sub plapumă.
M-am trezit plin de transpirație.
Liniștea
Aruncase în mine cu tot ce îi căzuse în mâini,
Pe urmă veni să vadă cum mă simt,
Dacă mai am nevoie de o vorbă bună,
De un cântec.
I-am zis că nu. Numai să se dea la o parte.
Avea labele umede.

6
Nu sunt omul care să aibă așteptări exagerate.
Dar am speranțe. Scriu cu toată gura.

Poemul Franc

(fragment)
Teodorei

Mi-a venit să vărs, să plâng.
Să nu mai plec nicăieri.
În bucătăria lui Bogdan
Despre fericire, despre regele moare.
Despre fătul care voia să-și strângă mama-n brațe,
Dar n-avea de ce să prindă.

Ani de zile într-o garsonieră.
Scriam
Pe mașina de spălat.
Îmi crăpa mintea. Epuizat,
Într-un caiet studențesc, coperțile făcute praf,
Paginile îndoite, adnotate cu markerul
Și cuibul cu ochi din care am reținut doar frica.


O sintagmă-cheie care te defineşte?

Toni Chira: Deși o sintagmă presupune un grup de două sau trei cuvinte, permite-mi să răspund cu un citat din Gellu Naum în care mă văd ca în oglindă:

terminasem de scris. Era, într-un fel, ca atunci când începi să mori”.

Cum ai traduce, în termeni prozaici, acel „scriu cu toată gura” din poezia de mai sus? Şi cum ţi-ai descrie experienţele poetice şi aventura scrisului în ansamblu?

Toni Chira: Scriu cu toată gura adică trăiesc „la cea mai înaltă ficțiune”, vorba lui Florin Iaru. Scriu greu. Mă simt inutil foarte des. De fapt, când am început să scriu lucram la mine însumi. A fost un moment, prin clasa a cincea, când mi-am dat seama că lângă mine sunt oameni frumoși, carismatici, puternici, iar eu nu am nimic din toate astea. Poezia a venit ca o soluție. Mi-a aruncat nada și eu am prins-o la momentul potrivit. Repet, scriu greu, în sensul în care revin foarte mult asupra a ceea ce compun. Trebuie să mă atingă. Scriu ceea ce vreau să citesc când nu am ce să citesc.

Există vreun poet anume care ţi-a influenţat pregnant parcursul poetic (şi poate continuă să o facă)?

Toni Chira: Sunt copilul întregii literaturi. Uneori chiar am impresia că tot ce s-a scris, s-a scris pentru mine. Nu pot să ignor pe nimeni. Și totuși, am să încerc să dau un răspuns cât mai veridic. Deși nu pot spune că există un autor care m-a influențat mai mult decât oricare altul, am o sensibilitate pentru Ioan Es Pop. Am învățat multe citindu-l.

„Ieudul fără ieșire” e singura carte pe care o port cu mine permanent.

Te-aş ruga să ne povesteşti mai multe despre TRILL. Cum a apărut acest cenaclu? Cine îl frecventează? Ce presupune activitatea ta de organizare/ coordonare?

Toni Chira: TRILL este nebunia mea 🙂 și a lui Radu Zăgrean.

Un cenaclu pornit într-un oraș aflat aproape mereu în umbra Clujului și a Bistriței. A început ca o mirare. În primăvara lui 2018 m-a întrebat Radu dacă vreau să facem un cenaclu.

Am crezut că glumește. Un timp nici n-am mai discutat despre asta, pentru ca în ianuarie 2019 să începem munca. În general mă ocup de invitarea scriitorilor și de comentarea textelor puse în discuție. Totuși, e deja un an de cenaclu. Un an în care am avut de toate : o redenumire (numele inițial a fost Clepsidra), întâlniri cu autorii Direcției 9, o seară alături de rapsodul popular Ion Crețeanu. Autori de toate vârstele au citit la TRILL : de la tineri precum Marius Florea, Ion Pițoiu, Sorin Chiperi, Antonio Doda, Emma Mihăescu, Daniel Bozga și până la scriitori cu experiență: Alexandru Uiuiu, Adrian Suciu, Georgeta Resteman, Marin Trașcă. Întotdeauna i-am avut alături pe elevii doamnei Ionela Nușfelean de la Palatul Copiilor din Bistrița. Ceea ce m-a bucurat pe mine după crearea cenaclului a fost emulația formată în oraș. Adriana Szilagyi, Cornelia Hanet, Elena Ciura, Elena Mereuță, Felicia Pop și Vasile Ionac, scriitori și profesori dejeni, s-au oferit imediat să ofere o mână de ajutor. Municipalitatea ne-a oferit gratis o sală în cadrul muzeului local. Ne-am simțit sprijiniți și sper ca acest lucru să continue.

Luna aceasta vor participa la TRILL membrii Cenaclului Cronograf din Satu Mare.

Toni Chira a debutat în 2018 cu volumul Scufundări în Styx, publicat la Editura ASTRA-Dej.

Toni Chira | Credit foto: Arhivă personală T.C.

Secțiunea ATELIER publică texte noi, neincluse încă în volume, ale autorilor debutanți sau consacrați.


Acest material a fost realizat în exclusivitate pentru poeticstand.com. Articolul aparține website-ului Poetic Stand și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.